ᚠ ᚢ ᚦ ᚨ ᚱ ᚲ ᚷ ᚹ ᚺ ᚾ ᛁ ᛃ ᛇ ᛈ ᛉ ᛋ ᛏ ᛒ ᛖ ᛗ ᛚ ᛜ ᛟ ᛞ
Namnen som anges är de återskapade proto-indo-evropeiska namnen på runorna. Tolkningarna av runorna är mina egna, baserade på egen meditation, studier av runrim och eljest erfarenhet av runorna så som de förekommer i sagorna, sångerna, på stenarna och i fack-litteraturen som publicerats om dem.
Den äldre runraden användes i norra Europa, främst i Skandinavien men även på kontinenten och de brittiska öarna. Den ristades främst i trä, men eftersom trä inte består i gravar så har de flesta sådana inskrifter försvunnit. Det som vi har kvar är ristningar i ben, metall och ett fåtal stenar. Seden att resa runstenar är emellertid modernare och runinskrifter på stenar föra 900-talet e.Kr. är ovanliga.
Fehu har formen av ett träd som växer. Resurser ansamlas och växer.
Fä användes som en symbol för allmän rikedom. Det finns i flera indoeuropeiska traditioner en utgångspunkt i kon. Ett exempel på detta är kossan Audhumla, som fanns från början och vars mjölk födde Bure, som avlade Bor med Bestla fick Oden, Vile och Ve och därmed var stamfader åt asarna.
Att veta vad man ska stå efter är betydelsen av fehu.
Uruz har en återvändande form.
Den sensationsartade urkraften som man kan känna vid inspiration är en form av uruz. Denna kan komma då man lyfter tungt, löper långt eller tänker djupt.
Naturens kraft, en djup inre kraft. Yttrar sig både psykiskt och fysiskt. Det är en outtömlig kraftkälla som vi ibland får dricka ur.
Thurisaz har formen av en muskulös arm som representerar fysisk styrka.
Namnet thurisaz kommer från tursar (jötnar, jättar) och av Tor, av asarna, som kämpade emot dem.
Till skillnad från uruz som verkar både psykiskt och fysiskt är thurisaz helt fysisk i sin natur och det ligger å sinnet att rikta den.
Ansuz har en svårtydd form och om den vågar jag inte skriva något.
Oden, av asarna, var både krigets och visdomens gud, både raseriet och eftertänksamheten. Ansuz är den vilda delen av hans natur.
Det berättas i sagorna om hur Oden for fram på jakt, över skyn och genom skogar. Odens jakt eller Den vilda jakten.
Raido har en svårtydd form och om den vågar jag inte skriva något.
Under bronsåldern var resor en grej. Handelsresor, plundringar och annat.
Raido står för att ta sig an.
Kenaz har en form som symboliserar följsamhet, att byta riktning.
Den styrka som aldrig sviker och som man bär med sig överallt är kenaz.
Kenaz är inte inspirerande så som ansuz eller uruz utan bygger snarare på disciplin och vanor.
Även om kenaz alltid följer med så måste den matas med bränsle, som är självförtroende. Med en stark kenaz finns inget mörker längre.
Gebo har formen av två vägar som korsas.
Gebo handlar om interaktioner med andra.
En fråga som gebo ställer är: vad är värt att lägga dina resurser på?
Wunjo har formen av ett baner.
Wunjo ställer frågorna: Vad gör dig lycklig? Vad vill du visa för omvärlden?
Ett längre perspektiv är rimligt att tänka sig för wunjo. Runan handlar om långsiktiga och beständiga förändringar.
Hagalaz har formen av ett vägbyte.
Ödeläggelse är nödvändigt för återuppbyggande.
För att bli starkare måste svaghet förintas.
Naudiz har formen av ett hinder i vägen.
Svårigheter får oss att växa. Under press visas vem som är värdig.
Ta motgångar som motivation, det är vad naudiz betyder.
Isa har formen av en rakhet, entydighet.
Is är kallt och stilla.
Koncentration är betydelsen av isa.
Jera har formen av hakar som går i varandra.
Året har årstider som löser av varandra cykliskt.
Mycket i världen går i långa cykler. Ibland är periodtiderna så långa att det är lätt att missa det cykliska.
Eihwaz har formen av något som går igenom, något som tränger genom på båda sidor, planen.
Axis mundi är en föreställning om något som är en central axel för världen. Det finns i världsträd, heliga berg och liknande i ett flertal kulturer.
Axis mundi binder även samman de olika planen. Fysiskt, psykiskt, ideer, anden.
Perthro har formen av något som binder samman två plan. Ett fäste i ena och ett i andra.
Dåtid och framtid binds samman i nuet. Perthro symboliserar denna knutpunkt och förhållandet mellan det som har varit och det som kommer.
Betydelsen av perthro är att använda kunskapen om dåtiden för att sätta sig i vinnande positioner för framtiden. Planering.
Algiz har formen av en väg som grenar sig.
Fylgja kallas ett väsen som följer en människa och som visar sig i viktiga skeden, inte minst då hon står inför döden. Ibland tar fylgjor form av djur.
Att välja väg är betydelsen av algiz. Vid val är man medveten om att förfäderna vakar.
Sowilo har formen av något som slingrar sig men når fram trots krokig väg.
Medan kenaz är facklan vi alltid bär med oss är sowilo flamman vi bara tar fram då det behövs ett särskilt starkt sken. ¨
Solljus är viktigt för oss. Utöver solens ljus har varje människa ett sken. Att stärkas av andras sken och att själv lysa åt andra är betydelsen av sowilo.
Tiwaz har formen av ett spjut som tränger igenom. Ibland ritas flera spetsar, så att det till slut ser ut som en gran.
Tyr, av asarna, var från början himmelsguden, som Jupiter och Zeus‡, och dyrkades förmodligen högst. Senare kom han att betraktas som en gammal vis gud som stod för tapperhet för att slutligen falla i glömska. †
Namnet Tyr ger mod, så som det berättas om i de gamla sagorna. Mod är betydelsen av tiwaz. Modet går långt bortom det fysiska.
Berkanan har formen av något som upprepas, så som goda vanor odlade i en välordnad trädgård.
Freja, av vanerna, är en gudinna som råder över sejd, döden, kärlek och fruktbarhet.
Att odla goda vanor är betydelsen av berkanan.
Ehwaz har formen av en häst sedd från sidan. Två ensamma ben som bär.
Stäpperövrare red och slogs. De var äregiriga. De brydde sig om eftermälet.
När allt som kan dö har dött återstår bara eftermälet. Det är betydelsen av ehwaz.
Fä dör,
fränder dö,
även själv skiljes du hädan,
ett vet jag,
som aldrig dör,
domen över envar död.
Mannaz har formen av två pelare som stöttas av varandra.
Ensam är inte starkare än tillsammans. Vi lär av varandra och skjuter varandra framåt. Det är betydelsen av mannaz.
Ung var jag fordom
och for ensammen,
då råkade jag vilse om vägen;
jag tyckte mig rik,
då jag träffade en annan:
man är mans gamman
Formen av laguz är svårtydd och om den vågar jag inte skriva någonting.
Det ligger i människans natur att återvända dit där det började. Utan vatten klarar vi oss inte och att bada i sötvatten får oss att anknyta till det som har varit.
En sjö är djup och bred. När vi badar i den känner vi bandet till det förflutna och det är betydelsen av laguz.
Ingwaz har formen av en borg som skyddar. Den kan även ses som ett frö, vilket anknyter ytterligare till Frej som även kallades Frö.
Frej, ibland kallad Yngve-Frej, av vanerna, är en gud som råder över fruktbarhet och seger. Frej är den mest dyrkade av gudarna, särskilt i Sverige men även över resten av Norden.
För att nå seger krävs en plan och det krävs att planen utförs oavsett störningar och det är betydelsen av ingwaz.
Othala har formen av en knut, något som binder samman.
På samma sätt som mannaz handlar om att man är starkare tillsammans, i ett sammanhang, så kan detta verka på en högre nivå också. Om mannaz rör den innersta kretsen så är othala motsvarande för ett större sammanhang. Förhållandet med ditt folk, dina förfäder och dina gudar.
Det som finns kvar då annat förgås är särskilt. De band som inte brister är vad othala betyder.
Dagaz har formen av något som går i en slinga på ömse sidor om en punkt.
Balder, av asarna, var den mest älskade och begåvade guden. Hans död innebar svårt lidande för de andra gudarna. Det finns emellertid alltid hopp i en förutsägelse att han kommer åter från dödsriket efter att världen förgås.
Natt och dag löser av varandra. Precis som jera rör det cykliska rent fysiskt så kan det andliga även beskrivas i cykler. Viktigast är tilliten vi har till att dagen åter gryr och att Balder återuppstår; det är betydelsen av dagaz.
Det finns några runor som direkt relaterar till gudomligheter:
Av runorna finns det några som särskilt manar till handling på olika vis:
Av runorna finns det några som särskilt påverkar våra livs riktning:
Av runorna finns det några som vi kan fundera kring för att försöka förstå världens natur bättre:
Av runorna finns det några som vi i svåra stunder kan meditera över för hjälp:
Vissa av runorna kan tyckas fylla samma funktion som andra och då kan de verka överflödiga. Låt oss fundera över likheter och skillnader mellan runor.
Dessa fyra runor har med en inspirerande sensation att göra, men på olika vis.
Dessa båda runor relaterar till att ta sig an.
Dessa båda runor relaterar till ljus.
Dessa båda runor relaterar till något som går i cykler.
Dessa båda runor relaterar till samband mellan olika plan.
Dessa båda runor relaterar till rivande och uppbyggande.
Dessa båda runor relaterar till samhörighet.
* Ordningen mellan othala och dagaz varierar. Jag har valt att gå efter de inskriptioner som sätter dagaz efter othala.
På samma sätt varierar ordningen mellan eihwaz och perthro. Jag har även här valt att gå efter de inskriptioner som sätter eihwaz före perthro.
† Detta kan exempelvis illustreras med hur vanligt förekommande Tyr är i bronsålderns hällristningar, men hur litet han så småningom förekommer i sagorna. En annan effekt av hans försvinnande är att ytterst få ortsnamn har inspirerats av honom jämfört med de andra gudarna.
‡ Jämför namnet Tyr, vars ursprungliga betydelse är gud (pluralformen tivar används ibland för att referera till samtliga av gudarna), med romarnas Jupiter = Jup - piter, fader sky, eller grekernas Zeus. Alla tre härstammar från ett indoeuropeiskt ord för gud, dyeus eller deiwos. Alla tre var ursprungligen skygudar. Så småningom ändrades Tyrs roll och han kom att snarare liknas vid Ares = Mars och det är därför tisdagen bär Tyrs namn.
♯ Om de inte kunde påverka varandra skulle det innebära att vårt medvetande är avskuret från ett av planen och således är det meningslöst att då tala om det planet som existerande.